32 (0)2 254 94 44

De Cloud op Rekening

08

Jul, 15

De Cloud op Rekening

Door de opkomst van de cloud als distributiekanaal worden diensten, naast maandelijkse contracten, steeds meer afgerekend naar daadwerkelijk verbruik. Eindklanten kunnen verschillende diensten die in verschillende prijscategorieën vallen gelijktijdig afnemen. Door de flexibiliteit die cloud computing biedt, kan gebruik van deze diensten geheel aangepast worden naar eigen wens.

De Cloud op RekeningDeze flexibiliteit heeft grote impact op de manier waarop klanten gefactureerd worden. Met name het betalen naar verbruik heeft consequenties voor het billing proces: hoe ga je als leverancier dit allemaal correct en efficiënt op één rekening zetten? En dan zodanig dat de klant die de rekening ontvangt het ook allemaal begrijpt?

Tegelijkertijd wordt het als leverancier moeilijker om de marges te managen op de diensten die je levert volgens het ‘pay-per-use’ principe. Natuurlijk: als je bulk inkoopt, weet je wat de totale marge is, maar de marge per klant vaststellen, vergt dat je precies moet weten hoe vraag en aanbod zich tot elkaar verhouden.

Dit brengt een aantal uitdagingen met zich mee:

  • De verbruiksdata die je nodig hebt om de factuur foutloos samen te stellen, wil je zo efficiënt mogelijk verzamelen (het liefst middels standaard oplossingen).
  • Het financiële administratieproces waarmee je grip hebt op de inkoop en verkoop van je cloud diensten wordt complexer. Je wilt dit proces zoveel mogelijk STP (Straight Through Processing) inrichten, zodat je minimaal fouten maakt bij het factureren en zo snel mogelijk de gehele administratie up-to-date hebt.
  • De financiële gegevens moeten ter beschikking staan van verschillende afdelingen: logischerwijs is dat Billing & Finance, maar je wilt deze gegevens ook beschikbaar hebben voor Marketing & Sales zodat zij sneller kunnen inspelen op het gedrag en daarmee de behoefte van de klanten.
  • And last but not least: de klant moet begrijpen wat je hem factureert. Omdat het allemaal gedetailleerder en per maand verschillend wordt afgenomen, zal de rekening complexer worden. De klant snapt het niet meer en gaat vragen stellen aan je Customer Support Organisatie. En al die tijd blijft de factuur onbetaald waardoor je cashflow een flinke knauw krijgt.

Hoe pak je dit aan? Voordat je direct een nieuwe billing oplossing gaat uitrollen, is het effectiever om eerst het huidige proces onder de loep te nemen. Het ecosysteem van Cloud Elevate biedt een netwerk van organisaties die hierbij kunnen assisteren, zoals CloudBilling.

Neem contact op met het Cloud Team voor een vrijblijvend advies over het oplossen van business uitdagingen zoals deze. Als master Cloud Service Provider ondersteunt Ingram Micro graag bij de ontwikkeling van je organisatie.

COLOR SCHEME Unlimited color options are avaliable via Options Panel.